De afgelopen vijftig jaren hebben Aviko niet bepaald onberoerd gelaten. De jaren die komen zullen in het teken staan van een verdere uitbouw naar een speler van wereldformaat. Het bedrijf waar je moet zijn voor variatie in aardappelproducten, voor inspiratie voor bijvoorbeeld een verrassend menu in een restaurant en voor de kunde om u als klant te helpen. Martin van de Ven, CEO.
Verleden
Wat ooit begon met 32 aardappelboeren aan een keukentafel is nu,
een halve eeuw later, uitgegroeid tot een mondiale onderneming.
'Aardappel Verwerkende Industrie Keppel en Omstreken' bleek vanaf
haar oprichting in 1962 een nuchtere en ambitieuze organisatie met
maar één doel: waarde creëren uit aardappelen. De
aardappelproducten van Aviko bleven in de afgelopen 50 jaar niet
onopgemerkt. Eerst waren er gekoelde frites in houten kistjes, al
snel gevolgd door de eerste diepvries producten. Maar Aviko keek
graag over de grenzen heen, vooral ook wat betreft de ontwikkeling
van nieuwe aardappelproducten. Vruchtbare decennia volgden waarin
Aviko een steeds vastere positie verwierf binnen Europa, met de
Duitse en Franse markten voorop. In de jaren negentig wordt voor
het eerst expansie buiten Europa gezocht en zet Aviko voet aan wal
op andere continenten. Vanaf dan wordt Aviko de mondiale speler die
in steeds meer landen hoogwaardige aardappelproducten op tafel
krijgt. Een ontwikkeling waar we trots op zijn maar ook vooral
nuchter onder blijven. In ons hart blijven we natuurlijk wel gewoon
aardappelboeren uit Keppel.
Heden
In het laatste decennium gaat het vooral om 'Added Value', een
begrip dat direct raakt aan onze kerncompetitie. Aviko gaat
samenwerken met Eurofrits en neemt daarnaast het Belgische
Eurofreez over. De markt verandert en Aviko focust zich met minder
merken op een succesvolle afzet van hoogwaardige aardappelproducten
waar ook ter wereld. Ondertussen blijft Aviko investeren in nieuwe,
verrassende en smaakvolle producten. Van (vries)verse frites tot
aardappelspecialiteiten en appetizers - met behulp van u en uw
collega's houden we zicht op de ontwikkelingen in de Foodservice.
Het is deze wisselwerking die ervoor zorgt dat u maximaal rendement
haalt uit uw investering en wij ons kunnen blijven ontwikkelen tot
een bedrijf waarop u kunt bouwen.
Ook gaat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen steeds meer een
rol spelen. Aviko verandert mee: op zowel technisch,
milieutechnisch en sociaal gebied voldoen onze producten aan de
hoogste eisen. Eerlijke grondstoffen, het gebruik van duurzame
zonnebloemolie en een ambitieus programma om ons energieverbruik en
onze uitstoot te verminderen spelen een steeds grotere rol in ons
dagelijks handelen.
Toekomst
Aviko zal zich de komende jaren verder inspannen om tot de vier
grootste wereldspelers te
blijven behoren en de meest toonaangevende in Europa te worden.
Met nog steeds frites in de
hoofdrol, maar met voldoende ruimte voor innovatieve en
inspirerende aardappelproducten. Onze kennis van de markt is
daarbij onze grote troef, en het contact met u is en blijft daarbij
cruciaal. Ons doel uit 1962 staat nog altijd als een huis: 'waarde
creëren uit aardappelen'.