Nieuws

  • Aviko, al 50 jaar uw vertrouwde partner

Aviko, al 50 jaar uw vertrouwde partner

Geplaatst op 11/10/2013

In de afgelopen 50 jaar is Aviko flink gegroeid van een regionaal naar Europees bedrijf. Toonaangevend in zijn sector, marktleiderschap in vele markten en de grootste ter wereld in verse frites.

De afgelopen vijftig jaren hebben Aviko niet bepaald onberoerd gelaten. De jaren die komen zullen in het teken staan van een verdere uitbouw naar een speler van wereldformaat. Het bedrijf waar je moet zijn voor variatie in aardappelproducten, voor inspiratie voor bijvoorbeeld een verrassend menu in een restaurant en voor de kunde om u als klant te helpen. Martin van de Ven, CEO.

Verleden
Wat ooit begon met 32 aardappelboeren aan een keukentafel is nu, een halve eeuw later, uitgegroeid tot een mondiale onderneming. 'Aardappel Verwerkende Industrie Keppel en Omstreken' bleek vanaf haar oprichting in 1962 een nuchtere en ambitieuze organisatie met maar één doel: waarde creëren uit aardappelen. De aardappelproducten van Aviko bleven in de afgelopen 50 jaar niet onopgemerkt. Eerst waren er gekoelde frites in houten kistjes, al snel gevolgd door de eerste diepvries producten. Maar Aviko keek graag over de grenzen heen, vooral ook wat betreft de ontwikkeling van nieuwe aardappelproducten. Vruchtbare decennia volgden waarin Aviko een steeds vastere positie verwierf binnen Europa, met de Duitse en Franse markten voorop. In de jaren negentig wordt voor het eerst expansie buiten Europa gezocht en zet Aviko voet aan wal op andere continenten. Vanaf dan wordt Aviko de mondiale speler die in steeds meer landen hoogwaardige aardappelproducten op tafel krijgt. Een ontwikkeling waar we trots op zijn maar ook vooral nuchter onder blijven. In ons hart blijven we natuurlijk wel gewoon aardappelboeren uit Keppel.

Heden
In het laatste decennium gaat het vooral om 'Added Value', een begrip dat direct raakt aan onze kerncompetitie. Aviko gaat samenwerken met Eurofrits en neemt daarnaast het Belgische Eurofreez over. De markt verandert en Aviko focust zich met minder merken op een succesvolle afzet van hoogwaardige aardappelproducten waar ook ter wereld. Ondertussen blijft Aviko investeren in nieuwe, verrassende en smaakvolle producten. Van (vries)verse frites tot aardappelspecialiteiten en appetizers - met behulp van u en uw collega's houden we zicht op de ontwikkelingen in de Foodservice. Het is deze wisselwerking die ervoor zorgt dat u maximaal rendement haalt uit uw investering en wij ons kunnen blijven ontwikkelen tot een bedrijf waarop u kunt bouwen.

Ook gaat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen steeds meer een rol spelen. Aviko verandert mee: op zowel technisch, milieutechnisch en sociaal gebied voldoen onze producten aan de hoogste eisen. Eerlijke grondstoffen, het gebruik van duurzame zonnebloemolie en een ambitieus programma om ons energieverbruik en onze uitstoot te verminderen spelen een steeds grotere rol in ons dagelijks handelen.

Toekomst
Aviko zal zich de komende jaren verder inspannen om tot de vier grootste wereldspelers te
blijven behoren en de meest toonaangevende in Europa te worden. Met nog steeds frites in de
hoofdrol, maar met voldoende ruimte voor innovatieve en inspirerende aardappelproducten. Onze kennis van de markt is daarbij onze grote troef, en het contact met u is en blijft daarbij cruciaal. Ons doel uit 1962 staat nog altijd als een huis: 'waarde creëren uit aardappelen'.